آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری
آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری

چکونگی غلبه بر ترس کودکان در خلاصه مطالب کارگاه روانشناسی کودک

ترسیدن کودکان از مسائل مختلفی مانند تاریکی، حشرات، ملاقات با افراد جدید، قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید و… یک امر طبیعی است و به محض اینکه احساس امنیت بکنند این نگرانی و ترس کاملا از بین می‌رود. راهکارهای کاهش ترس کودکان:
در یک کارگاه روانشناسی کودک که برای مقابله با ترس کودکان برگزار شد، روش‌هایی برای کاهش ترس آن‌ها ذکر شد. نکته‌ی مهم این است که این غلبه بر ترس ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد.
تشریح و توضیح منطقی مسائل
برخی از کودکان با شنیدن توضیحات منطقی درباره چیزهایی که باعث ترس آن‌ها شده‌است، احساس امنیت می‌کنند و این کار کمک می‌کند بتوانند بر ترس خود غلبه کنند. مثلا به او بگویید با اینکه جاروبرقی همه آلودگی‌ها و زباله را به داخل می‌کشد اما نمی تواند عروسک، اسباب بازی یا انگشت پای پدرشان را ببلعد.
در مواردی می‌توان با قرار گرفتن در فاصله‌ی امنی از آنچه که باعث ترس کودک می‌شود، درباره آن به کودک خود توضیح دهید و نشان بدهید که چیزی برای نگرانی وجود ندارد. مثلا اگر از حیوانات می‌ترسد باهم به باغ وحش بروید و در فاصله مناسبی از قفس حیوانات قرار بگیرید و اجازه بدهید کودک از نزدیک زندگی حیوانات را ببیند.
روش کمک کننده دیگر این است که برای کودک خود داستانی از کودکی تعریف کنید که ترس مشابه داشته‌است و توانسته بی مشکل از آن عبور کند.

به ترس‌های او نخندید
شاید مسائلی که فرزندتان را می‌ترساند مانند موجودات خیالی، برای شما خنده دار باشد اما هرگز به ترس او نخندید و او را تحقیر نکنید. در عوض سعی کنید به او دلداری بدهید و خاطرش را جمع کنید که ترسیدن یک امر کاملا طبیعی است که می‌توانید باهم تلاش کنید تا بر آن غلبه کنید.
سعی نکنید کودکتان را متقاعد کنید که هیچ دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد. با این کار او را فقط غمگین‌تر و نگران‌تر می‌کنید. به او احساس امنیت بدهید.
رو به رو شدن با مسائل ترسناک با یکدیگر
یکی از راهکارهای مناسب برای غلبه بر ترس کودکان این است که سعی کنید با هرچیزی که باعث ترس کودکتان شده‌است باهم مواجه شوید و او را همراهی کنید. مثلا برای غلبه بر تاریکی هنگام شب با یکدیگر به اتاق او بروید تا با حضور شما در آنجا مطمئن شود چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.
یا حتی می‌توان از گارد محافظ استفاده کرد، منظور وسیله یا جمله‌ای است که کمک می‌کند ذهن کودک از ترسش دور شود.
با آزمون خطاهای متفاوت شما و کودکتان می‌توانید باهم احساس قدرت در او ایجاد کنید تا بتواند بهتر در برابر ترس‌هایش واکنش نشان دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.