آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری
آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری

خلاصه مطالب دوره روانشناسی با موضوع تاثیرات افسردگی والدین بر فرزندان

در یک دوره روانشناسی که با موضوع تاثیرات افسردگی والدین بر فرزندان برگزار شد به نتایج تحقیقی که اخیرا انجام شده‌است اشاره شد.
بر اساس این مطالعات مشخص شد که افسردگی پدران هم بی تاثیر بر سلامت روان کودکان نیست. اما همچنان افسردگی مادران نسبت به افسردگی پدران، بیشتر باعث بروز مشکلات روانی و عاطفی در کودکان می‌شود.
مطالعه‌ای که به تازگی بر روی حدود ۱۴ هزار خانواده ساکن در بریتانیا و ایرلند انجام شده‌است مشخص کرده‌است که هردوی والدین نقش به سزایی در جلوگیری و ابتلا به افسردگی در کودکان دارند. 

بنابر گفته‌ی دکتر جما لوئیس سرپرست این تحقیق، با توجه به این که مادران وقت بیشتری را با کودکان می‌گذرانند، اغلب دیدگاه “مقصر دانستن مادر” در زمان مسائل مربوط به سلامت روان مطرح می‌شود.
اما خانم لوئیس می‌افزاید که این تحقیق نشان داده که “ما باید به نقش پدران هم دراین مورد توجه داشته باشیم.” 

روند وقوع افسردگی در کودکان
افسردگی پدران و مادران باعث می‌شود آن‌ها روز به روز غمگین‌تر، افسرده‌تر و ناامیدتر، بیشتر خسته و کلافه بشوند و به اندازه‌ای شرایط روحی آن‌ها بد شود که هم بر زندگی اجتماعی و کار آن‌ها تاثیر بگذارد و هم منجر به بحث و جدل بیشتر با یکدیگر و کودکانشان بشود.
چنین رفتاری به شکل گیری افکار و ذهنیت منفی در کودکان منتهی می‌گردد که باعث ایجاد افسردگی در آن‌ها می‌شود.

روش درمان
مشکل آنجایی‌ است که این پدران و مادران معمولا سعی می‌کنند نشانه‌های افسردگی خود را پنهان کنند و به طور کلی آن را نادیده بگیرند. چون تصور می‌کنند داشتن مشکلات روحی به این معنی است که والدین خوبی برای فرزند خود نیستند اما نمی‌دانند که دقیقا این کار آن‌ها لطمه‌ی بزرگی به کودکشان وارد می‌کند.

در صورت طولانی شدن نشانه‌های افسردگی بهترین کار مراجعه به یک مشاور یا روانشناس است. در عین حال باید تلاش کنند خودشان به خودشان کمک کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.