آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری
آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری

خلاصه مطالب کارگاه روان شناسی: چگونه روان سخن بگوییم

روان صحبت نکردن مشکلی است که خیلی‌ها گرفتار آن هستند و باید دانست فصاحت گفتار یک امر ذاتی نیست و یک مهارت است، اصول و قواعد خاص خود را دارد و هرکس در هر سنی با تمرین و تکرار می‎تواند روان و سلیس سخن گفتن را بیاموزد. عوامل گوناگونی ازجمله اضطراب، اعتماد به نفس پایین، و ترس از صحبت کردن در مقابل جمع موجب ناموفق بودن افراد در صحبت‌ کردن هستند. 

در اینجا به برخی اصول و کارهایی که برای تقویت سخنوری و روان صحبت کردن در کارگاه روان شناسی آموزش داده اشاره می‌کنیم.

 واضح و شمرده سخن گفتن

هنگامی که نگران سخن گفتن خود و ادای کلمات هستید، طبیعی است که سریع‌تر سخن بگویید تا سریع‌تر صحبتتان تمام شود. این کار دقیقا شما را مضطرب نشان می‌دهد. یکی از بهترین کارهایی که به کمک آن می‌توانید وضوح پیام خود را بالا ببرید، شمرده صحبت کردن است. این کار هم باعث نمود پیدا کردن علائم اعتماد به نفس در لحن میشود هم به درک بهتر شنوندگان از گفته‌های شما کمک میکند.
اگر نتوانید کلمات را درست و واضح بیان کنید مخاطب را گمراه می‌کنید. پس زمانی را به یادگیری تلفظ صحیح هرکلمه اختصاص دهید.

حفظ آرامش
سخن گفتن وقتی که عصبی یا نگران و مضطرب هستید برای هر فردی دشوار است. هر اقدامی که برای حفظ آرامشتان ضروری است انجام دهید و به خاطر داشته باشید در بدترین حالت ممکن است مخاطبان شما کسل شوند که آن هم اتفاق چندان بدی نیست. صبحت کردن نباید حالت اجباری داشته باشد و باید طبیعی به نظر برسد. اجازه بدهید کلمات بر زبان‌تان جاری شوند و نگران چگونگی آنها و اینکه دیگران درباره‌ی شما چه فکری می‌کنند نباشید.

استفاده از ارجاعات مفید
هر زمان که ممکن بود به یک منبع مفید که باعث شفاف‌تر شدن موضوع می‌شود اشاره کنید. ارجاع دادن به فرهنگ عامه، ادبیات کلاسیک و هنر، وقایع و اشخاص تاریخی بسیار مفید هستند و باعث می‌شود باهوش‌تر به نظر برسید.

کلمات ربط و صفات به کار ببرید
حتما برایتان پیش آمده که جملات خود را برای یافتن کلمه مناسب نیمه رها می‌کنید و مکث طولانی‌ای در صحبتتان پیش می‌آید. که این امر باعث می‌شود آماده به نظر نرسید. برای حل این مشکل فهرستی از کلمات ربط و صفات مرتبط با موضوع سخن آماده در ذهن داشته باشید تا هنگامی که صحبتتان را فراموش کردید از آنها استفاده کنید.

فریاد نکشید
فریاد کشیدن برای تارهای صوتی مضر است و فشار زیادی که به آنها وارد می‌کند صحبت کردن شما را دچار مشکل می‌کند. حتی در موارد شدیدتر فریاد زدن ممکن است باعث ایجاد گره‌های صوتی یا ناهمواری در تارهای صوتی شود.

برای مطالعه‌ی سایر موارد به لینک زیر مراجعه کنید:
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.