آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری
آکادمی امیدان حضور جوان

آکادمی امیدان حضور جوان

برگزار کننده دوره ها و کارگاه های روانشناسی به شکل حضوری و غیر حضوری

دلایل صبحانه نخوردن کودکان

علت صبحانه نخوردن کودکان بیشتر دلایل روانی دارد. البته لازم به ذکر است این مورد بیشتر در کودکانی دیده می‌شود که هر روز صبح زود به مدرسه می‌روند و موضوع صبحانه خوردن یا نخوردن آنان دغدغه‌ی پدر و مادرها می‌شود. 


 صبحانه نخوردن کودکان به علت کم اشتهایی

شایع ترین دلیل صبحانه نخوردن کودکان کم اشتهایی صبحگاهی است. بیشتر بچه‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوند میلی به غذا خوردن ندارند. شاید ریشه‌ی این موضوع را بتوان در سبک نادرست زندگی خانواده‌ها جستجو کرد. تعطیلات و ایام تابستان مساوی است با بی برنامگی در خانواده‌ها، هر زمانی که دوست دارند بخوابند، هر وقت تمایل داشتند بیدار شوند و حتی به جای صبحانه ناهار مصرف کنند. نکته‌ی مهم اینجاست که برنامه غذایی بچه ها مستقیما به برنامه خوابشان ارتباط دارد. وقتی برنامه خواب کودک نامنظم باشد به همان اندازه برنامه‌ی غذایی او هم به هم می‌ریزد.

صبحانه نخوردن کودکان به علت لجبازی و اشتباهات تربیتی

دلیل بعدی صبحانه نخوردن، اشتباهات تربیتی والدین است. این دسته از کودکان به دلیل محبت و توجه بیش از حدی که از والدین خود دریافت کرده‌اند لجباز بار آمده‌اند. دکتر امیری می‌گوید: «کودکان در چنین خانواده‌هایی، همه کارهای عادی و وظایف خود را با نوعی منت انجام می‌دهند زیرا والدین با اشتباهات تربیتی متعدد آن ها را باج گیر بار آورده اند.» پس رفتاری که در اینجا با آن مواجه هستیم رفتار باج گیری است. کودک هر کاری که انجام بدهد حتی کارهای ساده ای مانند غذا خوردن و به مدرسته رفتن، در ازایش باج می‌گیرد و گویی این کار را بخاطر پدر و مادر خود انجام می‌دهد. «کودک در چنین شرایطی والدین را تابع خود می‌کند و والدین هم به اشتباه در ازای غذا خوردن یا درس خواندن به او باج می‌دهند تا مبادا رفتارش تغییر کند. در چنین فضایی کودک و والدین وارد یک بازی روانی می شوند که بسیار خطرناک است. زیرا کودک باید بداند برای نیازهای اولیه‌اش باید خودش اقدام کند و لازم نیست والدین را آزمایش کند.»

کودک باید بداند غذایی که میخورد نیاز جسمی است و این کار را برای خودش انجام می‌دهد نه فرد دیگری و او خودش مسئول تغذیه خودش است و اگر کودکی مسئولیت خودش را انجام نداد امتیازاتی از او گرفته شود نه این که به او باج داده شود. چه کودکی که باج می‌گیرد، چه والدینی که باج می‌دهند، هر دو روش اشتباه است و کودک باید بداند در صورت عمل نکردن به مسئولیت خوش، امتیاز مهمی مانند گردش در پارک را از دست می‌دهد.


منبع: دلایل صبحانه نخوردن کودکان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.